Σύνδρομο DOWN
Τι είναι το σύνδρομο down;
Το σύνδρομο down είναι μια χρωμοσωμική ανωμαλία η οποία προκαλείται από ένα επιπλέον 21ο χρωμόσωμα το οποίο προκαλεί ανωμαλίες στη φυσική και γνωστική εξέλιξη.Ποια είναι τα συμπτώματα του συνδρόμου αυτού;
Η παρουσία του επιπλέον χρωμοσώματος προκαλεί τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα του συνδρόμου down τα οποία περικλείουν :-
Γενικευμένη υποτονία και χαλαρές αρθρώσεις.
-
Χαμηλά τοποθετημένα, με προς τα πάνω κλίση μάτια και χαμηλά τοποθετημένα αυτιά.
-
Μικρό στόμα με μεγάλη προεξέχουσα γλώσσα.
-
Πεπλατυσμένη μύτη.
-
Πλατιά χέρια.
-
Χαμηλό βάρος γέννησης και μικρό ανάστημα.
Πως μπορεί η φυσικοθεραπεία να βοηθήσει παιδιά με σύνδρομο DOWN;
Είναι πολύ σημαντικό ένα μωρό με σύνδρομο down να ξεκινήσει από τους πρώτους κιόλας μήνες ζωής του φυσικοθεραπεία ώστε:-
Να βελτιώσει το μυϊκό του τόνο.
-
Να προωθήσει την επίτευξη των αδρών κινητικών δεξιοτήτων όπως κάθισμα, μπουσούλισμα και έγερση.
-
Να βελτιώσει την ανεξαρτησία σε λειτουργικές δραστηριότητες.
-
Να βελτιώσει την μυϊκή δύναμη, τη στάση και την ισορροπία.
-
Να βελτιώσει την ποιότητα ζωής και την αυτοπεποίθηση.
-
Να ελαττώσει τον κίνδυνο από δευτερεύοντα προβλήματα στις αρθρώσεις
στην μετέπειτα ζωή ως αποτέλεσμα των χαλαρών συνδέσμων και μυϊκής
αδυναμίας.
Εγκεφαλική Παράλυση
Η
εγκεφαλική παράλυση είναι ένας όρος «ομπρέλα» που χρησιμοποιείται για
να περιγράψει ένα εύρος αποκλίσεων της στάσης και της κίνησης τα οποία
προκαλούνται ως αποτέλεσμα μιας βλάβης που προκλήθηκε στο κεντρικό
νευρικό σύστημα κατά την εγκυμοσύνη, κατά την γέννηση ή κατά την βρεφική
ηλικία.
Η εγκεφαλική παράλυση συχνά κατηγοριοποιείται σε διαφορετικούς τύπους σύμφωνα με την παρουσίαση των συμπτωμάτων και την προσβληθείσα περιοχή.
Τα αίτια της εγκεφαλικής παράλυσης.
Σε μερικές περιπτώσεις δεν υπάρχουν διευκρινισμένα αίτια. Παρόλα αυτά υπάρχουν συγκεκριμένα αίτια σε άλλες περιπτώσεις:-
Προβλήματα κατά την κύηση, όπως έκθεση σε ακτινοβολία ή μόλυνση.
-
Ασφυξία πριν την γέννα.
-
Υποξία του εγκεφάλου.
-
Τραύμα κατά την κύηση ή τον τοκετό.
-
Γυναικολογική λοίμωξη.
-
Πρόωρη γέννηση.
-
Πολλαπλές κυήσεις.
-
Επιπλοκές κατά τον τοκετό ή την αρχή της βρεφικής ηλικίας.
Η εγκεφαλική παράλυση συχνά κατηγοριοποιείται σε διαφορετικούς τύπους σύμφωνα με την παρουσίαση των συμπτωμάτων και την προσβληθείσα περιοχή.
ΣΠΑΣΤΙΚΗ ΕΓΚΕΦΑΛΙΚΗ ΠΑΡΑΛΥΣΗ
Η σπαστική εγκεφαλική παράλυση οδηγεί σε
αυξημένο μυϊκό τόνο (δυσκαμψία) ως αποτέλεσμα βλάβης των άνω κινητικών
νευρώνων στον εγκέφαλο. Αυτός ο τύπος εγκεφαλικής παράλυσης συχνά
διαχωρίζεται ανάλογα με την περιοχή της βλάβης σε:
-
Σπαστική ημιπληγία – επηρεάζει μια πλευρά του σώματος.
-
Σπαστική διπληγία –επηρεάζει τα άνω άκρα.
-
Σπαστική τετραπληγία- επηρεάζει όλα τα άκρα.
-
Σπαστική μονοπληγία – επηρεάζει ένα μόνο άκρο.
ΑΘΕΤΩΣΙΚΗ /ΔΥΣΚΙΝΗΤΙΚΗ ΕΓΚΕΦΑΛΙΚΗ ΠΑΡΑΛΥΣΗ
Αυτός ο τύπος εγκεφαλικής παράλυσης
παρουσιάζεται με έναν εναλλασσόμενο μυϊκό τόνο οδηγώντας σε δυσκολία να
διατηρήσει την ανάλογη ευθυγράμμιση για την καθιστή θέση και την
βάδιση, καθώς και με ακούσιες κινήσεις στις λειτουργικές δραστηριότητες
όπως το τάισμα.
ΑΤΑΞΙΚΗ ΕΓΚΕΦΑΛΙΚΗ ΠΑΡΑΛΥΣΗ
Η αταξία περιγράφει ένα σύμπτωμα της
νευρολογικής διαταραχής που επηρεάζει τον συντονισμό των κινήσεων λόγω
της βλάβης της περιοχής του εγκεφάλου που ονομάζεται παρεγκεφαλίδα. Αυτό
μπορεί να προκαλέσει προβλήματα με την ισορροπία και την λεπτή
κινητική δεξιότητα.
ΥΠΟΤΟΝΙΚΗ ΕΓΚΕΦΑΛΙΚΗ ΠΑΡΑΛΥΣΗ
Η υποτονία περιγράφεται με μειωμένο μυϊκό
τόνο προκαλώντας χαλαρά άκρα και δυσκολία στο να αναπαράγεις κινήσεις
ενάντια στη βαρύτητα.
Συμπτώματα εγκεφαλικής παράλυσης.
Οι διαφορετικοί τύποι και διαφορετική κλινική εικόνα της εγκεφαλικής παράλυσης υπάρχουν χάρη στην διαφορετικότητα των συμπτωμάτων.-
Σπαστικότητα.
-
Δύσκαμπτα μέλη.
-
Χαλαρά άκρα.
-
Τρόμος.
-
Μη φυσιολογική στάση.
-
Ακούσιες κινήσεις.
-
Δυσκολία στο να κινήσεις τα μέλη.
-
Αναπτυξιακή καθυστέρηση ώστε να επιτευχθούν τα ορόσημα.
-
Προβλήματα με την ισορροπία.
-
Αδεξιότητα και μη συντονισμένες κινήσεις.
-
Διαταραχέςσε ομιλία, ακοή, όραση, αντίληψη και μάθηση.
Η φυσικοθεραπευτική παρέμβαση στην εγκεφαλική παράλυση.
Η θεραπεία εστιάζει στο να βοηθήσει το άτομο με εγκεφαλική παράλυση να μεγιστοποιήσει την λειτουργικότητα του και να προλάβει τυχόν επιπλοκές. Η θεραπεία θα είναι προσεκτικά επιλεγμένη και στοχεύει στις ανάγκες του ατόμου και της οικογένειας και περιλαμβάνει :-
Κύριος στόχος είναι η εκπαίδευση και συμμετοχή της οικογένειας ώστε
το παιδί να ενσωματωθεί στην οικογένεια και στο ευρύτερο κοινωνικό
περιβάλλον.
-
Οργάνωση του μη φυσιολογικού μυϊκού τόνου.
-
Διευκολύνσεις με στόχο τη διατήρηση του εύρους κίνησης των αρθρώσεων
και σωστής ευθυγράμμισης ώστε το παιδί να λειτουργήσει όσο το δυνατόν
πιο κοντά στα φυσιολογικά πρότυπα κίνησης.
-
Συμβουλές για τις θέσεις που μπορούν να πάρουν για την βελτίωση της στάσης και της σωστής ευθυγράμμισης
-
Ανάπτυξη αδρής κινητικότητας δεξιοτήτων πχ. ρολλάρισμα, καθιστή θέση, έγερση, βάδιση
-
Ανάπτυξη της λεπτής κινητικότητας για την λειτουργικότητα του χεριού
-
Ασκήσεις για την βελτίωση της ισορροπίας και του συντονισμού
-
Συμβουλή για τον εφοδιασμό κατάλληλων ειδικευμένων μηχανημάτων όπως
κάθισμα, βοηθήματα κινητικότητας, βοηθήματα μεταφοράς και θέσεων και
ορθωτικά.
-
Συνεργασία και σύσταση άλλων θεραπευτών υγείας όπως εργοθεραπευτές και λογοθεραπευτές.
Πάρεση Βραχιόνιου Πλέγματος (Erb’s Palsy)
Η πάρεση βραχιονίου πλέγματος είναι μια κατάσταση που περιλαμβάνει βλάβη στα νεύρα που τροφοδοτούν το χέρι ενός μωρού.
Τι προκαλεί την πάρεση βραχιόνιου πλέγματος;
Η βλάβη που προκαλείται στα νεύρα είναι αποτέλεσμα τραυματισμού που συμβαίνει είτε ενδομήτρια είτε κατά τον δύσκολο τοκετό. Η σοβαρότητα των συμπτωμάτων μπορεί να ποικίλει ανάλογα με το μέγεθος της βλάβης που υπέστησαν τα νεύρα από μέτρια αδυναμία μέχρι ολική παράλυση της κίνησης και της αίσθησης στο χέρι. Η προσδοκώμενη ανάρρωση μπορεί να εξαρτηθεί από τον αριθμό των προσβεβλημένων νεύρων και το επίπεδο της βλάβης που έχει προκληθεί. Μερικά παιδιά θα έχουν πλήρη αποκατάσταση ενώ άλλα θα έχουν μια μόνιμη μυϊκή αδυναμία και απώλεια στη λειτουργία.Πως μπορεί να βοηθήσει η φυσικοθεραπεία;
Η παρουσία της πάρεσης βραχιονίου πλέγματος ( Erb’s palsy) είναι ξεχωριστή στο κάθε παιδί και πριν να αρχίσει η θεραπεία μια ακριβής εκτίμηση του εύρους κίνησης του παιδιού, της μυϊκής δύναμης, της αίσθησης και της συνολικής λειτουργίας του, απαιτείται για να εδραιωθεί η κατάλληλη θεραπεία. Αυτή περικλείει:-
Συμβουλές και οδηγίες για το πώς ακριβώς θα πρέπει να χειριζόμαστε το μωρό κατά την διάρκεια των καθημερινών δραστηριοτήτων.
-
Δραστηριότητες και ασκήσεις οι οποίες προωθούν την αποκατάσταση της κίνησης και της μυϊκής δύναμης.
-
Ασκήσεις για να διατηρηθεί το εύρος κίνησης στις αρθρώσεις ώστε να αποφευχθεί η δυσκαμψία και ο πόνος.
-
Ασκήσεις για την αύξηση της αναγνώρισης και ενσωμάτωσης του χεριού.
-
Φροντίδα των ναρθήκων για την αποφυγή των δευτερογενών επιπλοκών και μεγιστοποίηση της λειτουργικότητας.
-
Συμβουλές στους γονείς για τους απαραίτητους χειρισμούς και
τοποθετήσεις του παιδιού και ασκησιολόγιο στο σπίτι για να ενισχυθεί η
μέγιστη δυνατότητα του παιδιού για αποκατάσταση.
Τα οφέλη της φυσικοθεραπείας στην πάρεση βραχιόνιου πλέγματος.
Άμεση θεραπεία για μέγιστα αποτελέσματα και καλύτερη λειτουργικότητα του άνω άκρου.-
Πλήρη συμμετοχή των γονιών καθ’ όλη την διάρκεια της θεραπείας.
-
Επίτευξη των στόχων που θέτει η οικογένεια σε συνεργασία με την θεραπευτική ομάδα.
-
Προσωπικό που ενθαρρύνει τα παιδιά και φροντίζει γι’ αυτά πάντα μέσω παιχνιδιού.
Αυτισμός
Τι είναι ο Αυτισμός;
Ο αυτισμός είναι μια πολύπλοκη διαταραχή λειτουργικότητας όπου τυπικά εμφανίζεται κατά την διάρκεια των τριών πρώτων χρόνων ζωής. Η διάγνωση είναι βασισμένη σε συμπεριφορικά χαρακτηριστικά που παρουσιάζει το παιδί. Είναι μια ισόβια νευρολογική δυσλειτουργία η οποία εκδηλώνεται με δυσκολίες στην κοινωνική ένταξη του παιδιού, στην επικοινωνία, στην επαναλαμβανόμενη συμπεριφορά και στις κινητικές δυσκολίες. Τα παιδιά με αυτισμό τυπικά έχουν δυσκολίες και βλάβη στην γλωσσική επικοινωνία , στην μη λεκτική γλώσσα, την κοινωνική αλληλεπίδραση και το παιχνίδι.Ποια είναι τα συμπτώματα;
Οι άνθρωποι με αυτισμό επεξεργάζονται και
ανταποκρίνονται στις πληροφορίες με μοναδικό τρόπο. Μερικοί μπορεί να
είναι υπέρ-ευαίσθητοι στον ήχο, στην μυρωδιά και στα υφάσματα που
άπτονται, ενώ άλλοι επιδεικνύουν υπό - αισθητική ανταπόκριση και
μπορεί να μην αντιδράσουν σε ήχους, μυρωδιές και αισθητικότητα. Μερικά
παιδιά μπορεί να έχουν άριστες λεπτές κινητικές δεξιότητες ειδικότερα
με το μολύβι και τις χειροτεχνίες.
Τα αισθητηριακά προβλήματα είναι σύνηθες για τα
παιδιά με αυτισμό. Για τους περισσότερους από εμάς δεν μπορούμε να
καταλάβουμε τι βιώνουν. Είναι σαν να θέλεις να φας ένα ώριμο ροδάκινο .
αισθάνεσαι με το άγγιγμα, μυρίζεις την μυρωδιά του και γεύεσαι την γεύση
του, όλα αυτά συνδυάζονται μαζί για να καθορίσουν την εμπειρία αυτή :
το χνούδι του ροδάκινου, η γλυκιά μυρωδιά και οι χυμοί που τρέχουν από
το στόμα στο λαιμό καθώς το δαγκώνεις.
Τα παιδιά με τον αυτισμό έχουν σε μεγαλύτερο ή
μικρότερο βαθμό κάποιες αισθήσεις. Το χνούδι του ροδάκινου μπορεί να
είναι γι’ αυτά μια αίσθηση πόνου ή μπορεί η γεύση να τα κάνει να
αναγουλιάσουν. Μερικά αυτιστικά παιδιά μπορεί να έχουν ιδιαίτερη
ευαισθησία στον ήχο βρίσκοντας κάποιους συνηθισμένους ήχους
επώδυνους. Πολλοί επαγγελματίες νιώθουν ότι μερικά από αυτά τα τυπικά
χαρακτηριστικά που σχετίζονται με τον αυτισμό , είναι αποτέλεσμα της
αισθητηριακής διαδικασίας και ολοκλήρωσης.
Πως μπορεί να αντιμετωπιστεί;
Οι φυσικοθεραπευτές
εστιάζουν στο να αναπτύξουν καθημερινές ασχολίες όπως ντύσιμο, γράψιμο,
σίτιση. Θα πρέπει επίσης να εκτιμήσουν λειτουργικές δεξιότητες όπως να
ανεβαίνουν σκαλοπάτια, να αποφεύγουν εμπόδια στο δρόμο, να αλλάζουν
κατεύθυνση έγκαιρα και να διδάξουν προσαρμογή στις διάφορες
δραστηριότητες οι οποίες έχουν σκοπό την αυτοεξυπηρέτηση. Ένας άλλος
σημαντικός παράγοντας είναι οι κοινωνικές δεξιότητες. Τα παιδιά με
αυτισμό δυσκολεύονται να σχετιστούν με συνομήλικούς τους. Ξαφνικές
αλλαγές στην συμπεριφορά των συνομήλικων μπορεί να αναστατώσουν ένα
παιδί με αυτισμό.
Το θεραπευτικό πλάνο θα κατευθυνθεί σε περιοχές όπως η διαμόρφωση
ενός αισθητηριακού ερεθίσματος για να βελτιώσουν και να οργανώσουν τις
συμπεριφορές και τον κινητικό σχεδιασμό. Επιπρόσθετα, η επίτευξη των
ικανοτήτων για την αυτοεξυπηρέτηση ώστε να ανεξαρτητοποιηθεί το άτομο
αυτό σε καθημερινές δραστηριότητες , κοινωνικές αλληλεπιδράσεις και το
απαραίτητο παιχνίδι.